20-09-2013
Segregują śmieci wszystkie grzeczne dzieci. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kowali aktywnie włączyli się do ogólnopolskiej akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA. 20 września 2013 r. przeprowadzono szkolne działania , której koordynatorem była Katarzyna Pabian. Całemu przedsięwzięciu przyświecało hasło „Segregacja śmieci to nie łatwa sprawa, gdy poznasz zasady będzie zabawa".
W ramach podjętych w tym dniu działań odbył się apel o charakterze edukacyjnym. Uczniowie poznawali zasady przygotowywania śmieci przed wrzuceniem ich do kolorowych pojemników. Odbył się pokaz prezentacji multimedialnych przygotowanych perz uczennice klasy VI : Olgę Wierzbicka oraz Natalię Wieczorek. Z dużym zainteresowaniem dzieci oglądały filmy animowane: „Czysto Ładnie i bez śmieci – rady pana śmietnika dla wszystkich dzieci" , „Plastikowe odpady – materiał do recyklingu" . Ukazywały one zasady selektywnej zbiórki śmieci.
Dzieci dowiedziały się, co należy robić z odpadami biodegradalnymi typu trawa, liście czy odpadki kuchenne. Również ważnym aspektem było uświadomienie uczniom, że niektóre śmieci wyrzucone do ogólnych pojemników mogą stać się niebezpiecznymi toksynami i dlatego należy je wrzucać do odpowiednich koszy, tak jak przeterminowane leki do specjalnych pojemników w aptekach. Uczniowie poznali kolorystykę worków, które w naszej gminie są stosowane do segregowania odpadów typu papier, szkło, plastik. Na koniec części edukacyjnej uczniowie musieli wskazać się wiadomościami zdobytymi podczas spotkania. Rozwiązywali rebusy, odpowiadali na pytania w quizie ekologicznym. Za prawidłowe odpowiedzi dzieci otrzymały drobne upominki.
Druga praktyczna część odbyła się pod hasłem „kwiaty zamiast śmieci". Uczniowie wyposażeni w narzędzia ogrodnicze przystąpili do sadzenia roślin. Do tych działań aktywnie włączył się Samorząd Uczniowski, której opiekunem jest pani Stanisława Walas. Na wszystkich uczestników sprzątania świata czekała nagroda w postaci pieczonych kiełbasek. Akcja przyniosła praktyczne korzyści - uczniowie zdobyli ważne wiadomości, które pozwolą im prawidłowo segregować śmieci w domu. Natomiast przyszkolne ogródki poszerzyły się i wzbogaciły w nowe rośliny, a uczniowie mieli satysfakcję, że zasadzili je własnoręcznie. Uczniowie klasy I i II wraz z wychowawczyniami stworzyli klasowe ogródki roślinne składające się z ziół i innych roślin użytkowych.
|