Kontakt Urząd gminy Archiwum

Aktualności

COMENIUS W NORWEGII

11-09-2013

W ostatnim tygodniu wakacji, w dniach od 28 do 31 sierpnia delegacja nauczycieli i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Kowali w składzie: dyrektor – Małgorzata Markiewicz, nauczycielki: Anna Głogowska Frączek , Marzanna Krajewska, uczniowie – Patryk Musiał i Aleksandra Frączek oraz Wójt Gminy Sitkówka-Nowiny, pan Stanisław Barycki przebywali z kolejną projektową wizytą w Norwegii.

Skandynawia przywitała nas ciepłą pogodą, zachwyciła bujną roślinnością i optymizmem mieszkańców. Na miejsce dotarliśmy w środę wieczorem, mieszkaliśmy w hotelu przy głównej ulicy Oslo, w którym zatrzymywali się też laureaci Nagrody Nobla. Następnego dnia udaliśmy się do szkoły, gdzie gospodarze zgotowali nam serdeczne przyjęcie. W sali gimnastycznej zebrali się uczniowie i nauczyciele, to była spora grupa, ponieważ do szkoły uczęszcza około trzystu uczniów. Pani dyrektor poinformowała nas, że jej wychowankowie pochodzą z 28 krajów. Dzieci imigrantów na początku są przygotowywane do nauki w specjalnej klasie, zajęcia prowadzi nauczycielka polskiego pochodzenia, która przede wszystkim uczy dzieci języka norweskiego. W zależności od szybkości przystosowania – dzieciom włącza się dodatkowe elementy nauki.

Po budynku szkolnym oprowadzało nas dwoje siódmoklasistów, chłopiec pochodzenia czeczeńskiego i dziewczynka mająca ojca z Chile. Możliwość oprowadzania polskiej delegacji była dla nich nagrodą za świetne wyniki w nauce języka angielskiego. Naszą uwagę zwróciła bardzo duża ilość rowerów pod budynkiem szkoły. Dzieci nie są przywożone go szkoły, jeżdżą na rowerach, a przerwy spędzają na świeżym powietrzu pomiędzy drzewami otaczającego  szkołę lasu. Norwedzy przywiązują dużą wagę do zdrowego żywienia, dbają o rozwój fizyczny dzieci i ochronę środowiska. Pracownie szkolne są świetnie wyposażone, jednak największe wrażenie zrobiło na nas skrzydło szkoły przeznaczone dla dzieci niepełnosprawnych. Jest ich czworo, są dowożone specjalnym busem, mają kilkanaście sal wspaniale wyposażonych w profesjonalny sprzęt do rehabilitacji, wypoczynku i nauki. Uczą ich nauczyciele specjaliści, pomagają im pielęgniarki, psycholodzy i rehabilitanci.

Kolejnego dnia złożyliśmy wizytę pani burmistrz miasteczka Sky, a później zostaliśmy zaproszeni przez norweską nauczycielkę do jej domu. Mieliśmy niepowtarzalną okazję, by poznać z bliska warunki życia mieszkańców tego kraju. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem wyposażenia, nowoczesności i wygody. Przed wieczorem obejrzeliśmy wspaniały budynek opery zachwycający swoim niezwykłym kształtem, barwą i usytuowaniem nad samym brzegiem morza. Wieczorem cała grupa projektowa spotkała się na pożegnalnej kolacji w restauracji.

Nazajutrz  obejrzeliśmy zbiory Muzeum Edwarda Muncha w Oslo, zwiedziliśmy wnętrze ratusza i obejrzeliśmy Teatr Narodowy i pałac królewski. Przed wieczorem pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. Ten kraj i jego mieszkańcy na długo pozostaną w naszej pamięci.

Marzanna Krajewska

Pogoda na dziś

Temp.: 11 °C
Ciśn.: 991 hPa
Wiatr: 3 km/h

Komunikaty

PRZERWY W DOSTAWIE PRĄDU
Agencja Rynku Rolnego poszukuje powierzchni magazynowych
Agencja Rynku Rolnego prowadzi działania stabilizacyjne na rynkach rolnych. Jednym z nich są interwencyjne zakupy mleka w proszku (OMP).
Wójt Gminy Sitkówka-Nowiny
ogłasza przetargi ustne nieograniczone
Wysokość opłat za wywóz odpadów komunalnych
O wysokości opłat za wywóz odpadów komunalnych
INFORMACJA
Dotycząca odstrzałów w Zakładzie Górniczym Kopalnia Dolomitu Radkowice – Kopalnia Radkowice, Kopalnia Radkowice – Północ oraz Kopalnia Kowala Mała